napis sesto logo logo napis

EM3000 - Licznik Energii Elektrycznej

EM3000 - Licznik Energii Elektrycznej

Pomiar energii prądu stałego w ofercie naszej firmy zawsze stanowił jedną z najważniejszych gałęzi rozwojowych. Dzięki staraniom naszych wykwalifikowanych inżynierów powstała trzecia już odsłona licznika energii elektrycznej EM3000. Oprócz aktualizacji szaty graficznej oraz dostosowania licznika do nowych norm i wytycznych, stworzyliśmy nie tylko ulepszoną, ale i rozbudowaną wersję licznika EM3000 pozwalająca na pomiary energii nie tylko w sieciach prądu stałego, ale również w sieciach prądu zmiennego. Wielosystemowy licznik energii elektrycznej EM3000 to innowacyjne, kompleksowe rozwiązanie umożliwiające pomiar trakcyjnej energii elektrycznej w systemach zasilania DC 1,5kV i 3kV oraz AC 15kV 16 2/3 Hz i 25kV 50Hz. Licznik spełnia wymagania TSI LOC&PAS uwzględniające wszystkie aktualizacje wraz z aktualizacją 2020/387, zestaw norm europejskich m.in. normę EN50463:2018 a także aktualne „Wymagania PKP Energetyka dla urządzeń do pomiaru energii elektrycznej prądu stałego” zawarte
w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej – tekst jednolity obowiązujący od 15 grudnia 2021 r.


Istotne cechy wielosystemowego licznika EM3000:

  • pełna autonomia, wynikająca z bezpośredniego zasilania części pomiarowej HVU z napięcia mierzonego. Skutkuje to brakiem utraty zdolności pomiarowych nawet przy zaniku pomocniczego napięcia zasilającego,
  • możliwość podłączenia kilku części pomiarowych HVU z modułem komunikacyjnym DHU umożliwia zastosowanie licznika EM3000 jako kompleksowego rozwiązania w kwestiach pomiaru energii elektrycznej prądu stałego dla całego EZT lub lokomotywy (kilka członów/odbiorów) oraz budowę wielosystemowego układu pomiarowego,
  • możliwość zasilania modułów (części składowych) licznika EM3000, w zależności od wykonania, za pomocą napięć: 24V DC, 48V DC lub 110V DC. 

 


Zastosowanie:

  • na taborze:
    • lokomotywy,
    • elektryczne zespoły trakcyjne EZT,
    • tramwaje,
    • trolejbusy;
  • w realizacjach stacjonarnych:
    • w budynkach (np.: podstacje trakcyjne),
    • wykonania nasłupowe (np.: do celów ogrzewania wagonów, dla stacji przetwornicowych 3kV DC/400V AC, dla odbiorców spoza kolei).

Realizowane funkcje:

  • automatyczne przełączanie się pomiędzy mierzonymi systemami trakcyjnymi,
  • zliczanie energii pobieranej i oddawanej,
  • zliczanie energii czynnej i biernej,
  • rejestracja energii w cyklu 5min (rozliczeniowym CEBD) oraz 1min (statystycznym),
  • rejestracja miejsca poboru energii (GPS) w cyklu 1min,
  • rejestracja energii w strefach czasowych zgodnie ze definiowaną taryfą,
  • rejestracja zdarzeń,
  • pomiary oraz rejestracja prądu i napięcia,
  • komunikacja przewodowa z systemami pokładowymi pojazdu trakcyjnego,
  • transmisja danych pomiarowych do systemów akwizycji dostawcy energii i przewoźnika (dwa niezależne moduły GSM/3G/LTE),
  • odczyt lokalny (panel dotykowy LCD),
  • autodiagnostyka.

 



Części składowe EM3000:

• DHU – Data Handling Unit – część komunikacyjna (połączone dwa moduły wersji EM3000 v2 tj. moduł NN oraz moduł MK, zintegrowany moduł przeciwprzepięciowy),


DHU

Moduł DHU

 

• HVU – High Voltage Unit DC – (600V DC, 750V DC, 1,5kV DC albo 3kV DC) – część pomiarowa licznika EM3000,


HVU

Moduł HVU

 

• EMU AC – Energy Measurement Unit AC – AC 15kV 16 2/3Hz, AC 25kV 50Hz, DC 3kV, DC 1,5kV – część pomiarowa realizująca pośredni pomiar prądu i napięcia z przekładników, współpracuje z przekładnikami wiodących producentów na rynku kolejowym: S.T.E., RITZ, LEM, SECHERON. Istnieje możliwość wykorzystania przekładników zainstalowanych na pojeździe, jeśli będą spełniały odpowiednie normy, posiadały wymagane certyfikaty i wymaganą klasę dokładności,

 

EMU

Moduł EMU AC

 

• SIG – Signalization Unit – moduł sygnalizacyjny (opcjonalny element systemu EM3000) sterowany przez moduł EMU,
 

SIG

Moduł SIG

 

• EM3000 F+D – zabezpieczenie nadprądowe plombowane z sygnalizacją (opcjonalny element systemu EM3000).
 

FD

Moduł EM3000 F+D

 


Realizacje:

Liczniki EM3000 zainstalowane na pojazdach:

  • elektryczne zespoły trakcyjne:
    • 31WE, 36WE, 37WE, 45WE,
    • 39WE (EN100),
    • Flirt (ED160, EN75),
    • 48WE,
    • EN57, EN57AL, EN71, EN57FPS,
    • ED72, ED72A,
    • 16WE (ED74),
    • 43WE (ED161),
    • 14WE (EN61),
    • 308B (EN81),
    • 34WE (EN96),
    • Pendolino (ED250),
  • lokomotywy:
    • Dragon (E6ACT, ET25, ET26),
    • Griffin (E4DCU, EU160),
    • 111Ed Gama,
    • Vectron (EU46),
    • 4E/303E/303Ea (EU07, EP07, EU07A),
    • 203E (ET41),
    • 3E (ET21),
    • 201E (ET22),
    • 104E (EP09),
    • TRAXX (E483, E186),
    • Skoda 31E (181),
    • Skoda 59E (182),
    • Skoda 77E (ET40),
    • 207E.


Odbiorcy:

  • przewoźnicy:
    • PKP Intercity S.A.,
    • Polregio S.A.,
    • Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o.,
    • Koleje Śląskie Sp. z o.o.,
    • Koleje Dolnośląskie S.A.,
    • Koleje Małopolskie Sp. z o.o.,
    • SKM Warszawa Sp. z o.o.,
    • Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.,
    • PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. w Trójmieście,
    • PKP Cargo S.A.,
    • ORLEN Kolej Sp. z o.o.,
    • Ciech Cargo S.A.,
    • Transchem Sp.z o.o.,
    • DB Cargo Polska S.A.,
    • Railpolonia Sp. z o.o. (Grupa Budokrusz S.A.),
    • Laude Smart Intermodal S.A.,
    • Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.;

 

  • dzierżawcy taboru:
    • CARGOUNIT Sp. z o.o.,
    • Railpool GmbH;

 

  • producenci taboru/zakłady zajmujące się modernizacjami oraz naprawą taboru:
    • Newag S.A.,
    • Siemens Mobility Sp. z o.o.,
    • Stadler Polska Sp. z o.o.,
    • PESA Bydgoszcz S.A.,
    • PESA Mińsk Mazowiecki S.A.,
    • H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.,
    • Rail Polska Sp. z o.o.,
    • Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o..
       
Zobacz listę plików do pobrania