System SOWAG służący do stacjonarnego zasilania wagonów pasażerskich stanowi niezbędną część infrastruktury kolejowej wspomagającej przewoźnika pasażerskiego w przygotowaniu wagonów do pracy (wstępne ogrzewanie lub chłodzenie przed rozpoczęciem jazdy) oraz znakomicie ułatwia prowadzenie prac serwisowo-kontrolnych.
W skład systemu wchodzą:
Rozdzielnica prądu stałego 3kV DC
Rozdzielnica prądu stałego 3kV DC umieszczona w wydzielonym budynku/kontenerze, w którym odbywa się rozdział energii na poszczególne punkty grzewcze. Oprócz rozdzielnicy 3kV w budynku/kontenerze znajdują się również:
Punkt grzewczy
Słup rozłącznikowy oraz terminal przytorowy stanową punkt grzewczy. Punkt grzewczy przypisany jest do konkretnego toru. Mogą być punkty grzewcze pojedyncze oraz podwójne. W podwójnym punkcie grzewczym zainstalowany jest pojedynczy słup na którym znajduje się osprzęt do zasilania dwóch torów oraz dwa terminale przytorowe.
Układ sterowania i nadzoru
Wszystkie elementy sytemu SOWAG są ze sobą połączone i nadzorowane przez układ sterowania i nadzoru. Układ ten wyróżnia się niezwykłą łatwością obsługi oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa. Układu ten zapewnia:
Terminal przytorowy
Terminal przytorowy stanowiący jeden z elementów punktu grzewczego służy do sterowania załączaniem zasilania wagonów. Punkt grzewczy może obsługiwać tylko osoba uprawniona, która uprzednio zidentyfikowała się poprzez terminal przytorowy. Każdy terminal przytorowy odpowiada za sterowanie zasilaniem wagonów ustawionych na konkretnym torze.