napis sesto logo logo napis

System automatyki nietrakcyjnej NEO

System automatyki nietrakcyjnej NEO

Sterowanie elektrycznym ogrzewaniem rozjazdów i oświetleniem.
System automatyki kolejowej NEO niskiego napięcia przeznaczony jest do sterowania ogrzewaniem rozjazdów, oświetleniem peronów, przejazdów oraz tuneli kolejowych.
System sterowania NEO posiada dopuszczenie do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.  

Elementami systemu NEO są:

  • obszarowe systemy sterowania i nadzoru – Stanowisko LCS dla urządzeń ogrzewania rozjazdów i oświetlenia terenów (opcjonalnie z możliwością sterowania odłącznikami trakcyjnymi i LPN),

  • komputerowe szafy sterownika nadrzędnego typu NEOM przeznaczone dla pojedynczej stacji lub obszaru kilku stacji,

  • proste szafy sterownika nadrzędnego typu NEON,

  • szafy ogrzewania rozjazdów typu NEOR,

  • szafy oświetlenia typu NEOS,

  • sterownik szafy oświetleniowej typu GMR,

  • szafy dwufunkcyjne (EOR+oświetlenie) typu NEORS,

  • szafy oświetlenia przejazdów typu NEOP,

  • szafy do obsługi tuneli typu NEOT,

  • przetworniki pogodowe (CSN, BTx, Findley 407, LS-1, BP3)

  • skrzynie transformatorowe eor typu ST,

  • grzejniki eor, torowe puszki rozgałęźne typu TPR-6 i TPR-10,

  • uchwyty dociskowe i przeciwpełzne,

  • konwertery/repeatery RS485/DALI.

 

Podstawowe funkcje realizowane przez system NEO w zakresie sterowania eor:

  • niezależne sterowanie ogrzewaniem opornic i zamknięć nastawczych w trybie ręcznym, zdalnym (z nastawni lub LCS) i automatycznym,

  • automatyczne załączanie ogrzewania opornic przy opadach śniegu,

  • automatyczne załączanie ogrzewania opornic przy nawiewaniu śniegu przez pociągi i wiatr,

  • automatyczne załączanie ogrzewania opornic przy opadach deszczu marznącego,

  • automatyczne załączanie ogrzewania opornic bez opadów podczas mrozów,

  • wyłączanie ogrzewania opornic po ustaniu opadów lub uzyskaniu przez opornicę rozjazdu ustawionej temperatury wyłączenia,

  • załączania ogrzewania zamknięć nastawczych przy spadku temperatury poniżej ustawionego progu,

  • wyłączania ogrzewania zamknięć nastawczych, gdy temperatura powróci powyżej ustawionej wartości temperatury wyłączania,

  • system nie załącza ogrzewania przy opadach deszczu niemarznącego.

 

Podstawowe funkcje realizowane przez system NEO w zakresie sterowania oświetleniem terenów kolejowych:

  • sterowanie oświetleniem w trybie ręcznym, zdalnym (z nastawni lub LCS) i automatycznym,

    • automatyczne sterowanie oświetleniem w uzależnieniu od stanu czujników zmierzchowych i/lub zegara astronomicznego,

    • sterowanie ściemnianiem oświetlenia napięciowo i poprzez sterowanie w systemie DALI.

 

Ponadto system NEO realizuje:

  • pomiary parametrów elektrycznych i metrologicznych,

  • pomiar mocy poszczególnych obwodów,

  • pomiar pobranej energii przez ogrzewanie rozjazdów,

  • pomiar pobranej energii przez oświetlenie,

  • pomiary czasów pracy eor – oddzielnie dla trybu pracy automatycznej i ręcznej,

  • komunikację z nadrzędnym systemem sterowania,

  • diagnostykę sterowanych urządzeń eor i oświetlenia (w tym detekcja uszkodzonych grzejników eor),

  • komunikację z nadrzędnym sterownikiem nadzoru i obsługi,

  • komunikację z lokalnymi sterownikami w innych szafach rozdzielczych,

  • archiwizację zdarzeń.

 

Ogólna budowa systemu

System elektrycznego ogrzewania rozjazdów i oświetlenia terenów kolejowych NEO jest systemem rozproszonym, składającym się z następujących warstw:

  • warstwa nadzoru, zarządzania i diagnostyki - poziom LCS (szafa LCS, stanowiska dyspozytorskie, stanowiska diagnostyczne),
  • warstwa nadzoru i sterowania – poziom Nastawni (Sterownik Nadrzędny),
  • warstwa urządzeń rozdzielczo-sterowniczych (szafy rozdzielcze wraz ze sterownikami i konwerterami),
  • warstwa urządzeń detekcyjnych (czujniki i przetworniki),
  • warstwa urządzeń wykonawczych (transformatory separacyjne, skrzynie transformatorowe, grzejniki, uchwyty grzejników, torowe puszki rozgałęźne i inny osprzęt pomocniczy),
  • warstwa obróbki danych i archiwizacji systemu (sterowniki szaf – Rapid, GMR, Sterownik Nadrzędny, Stanowisko LCS),
  • warstwa komunikacji systemu (modemy światłowodowe, GSM/LTE, DSL, konwertery RS485/DALI).

W systemie NEO najwyższą warstwą sterowania i nadzoru jest Stanowisko LCS. Wyposażenie LCS w zakresie nadzoru i sterowania urządzeniami eor i oświetlenia uzależnione jest przede wszystkim od konkretnych wymagań przetargowych dla danego LCS, od warunków lokalowych, topologii połączeń komunikacyjnych oraz dopasowania do lokalnych wymagań.

 

Stanowisko LCS składa się z następujących urządzeń:

  • szafa LCS – główna szafa sterownicza zawierająca między innymi komputery serwery/komunikacyjne, opcjonalnie komputery stanowisk dyspozytorskich i CUiD oraz urządzenia komunikacyjne, opcjonalnie UPS jeśli szafa nie jest zasilana z napięcia gwarantowanego (bezprzerwowego),

  • stanowiska dyspozytorskie wyposażone w jeden lub kilka monitorów, zwykle umieszczone w ścianie monitorowej oraz opcjonalnie komputer (jeśli nie jest montowany w szafie LCS),

  • stanowiska diagnostyczne (CuiD) wyposażone w jeden lub kilka monitorów oraz opcjonalnie komputer (jeśli nie jest montowany w szafie LCS),

  • opcjonalnie Stanowisko LCS może być wyposażone w Terminal do sterowania odłącznikami sieci trakcyjnej i/lub odłącznikami LPN.

 

 

Rozpiska systemu NEO

Zobacz listę plików do pobrania.

Wykorzystywane urządzenia